Macam kata Tok Guru...

Monday, November 2, 2009

Pasu 3 RM 10 dan Tanah RM1 sebungkus.

Tak tahu ok ke tak. Bantai je dulu. Belajar dari pengalaman. Kadang-kadang lebih suka belajar sendiri dari dok tanya orang itu ini, karang orang tu cerita bukan betul sangat pun. Lainlah kalau aku berjaya interview Pakcik Storm pasal pokok-pokok nih. So, dengan hati berbunga, petang tu aku ajak kawan-kawan ke kedai pasu yang aku yakin mmg ada banyak di area jalan nak ke Pontian (suka tengok landmark).

Ingatkan pasu mahal (RM10/satu), rupa-rupanya 3biji RM10 sahaja. So beli 3 terus, macam tamak jugak, tapi taklah...Tu semangat untuk menanam lagi tu. Sebab nk guna 1 je. So, petang yang berbahagia tu, belia 3 biji pasu dan 2 bungkus tanah. Tanah ni RM1 sebungkus. Entah elok entah tidak. Wait and see. Sebelum balik, sempat cilok (minta dengan berbudi bahasa) sehelai polibag dari kedai tu. Mujur mamat Indonesia tu baik (satu yg aku suka kat kedai ni).

Balik dah nak 615pm. Ada pulak geng yang kelaparan. Tak sangka-sangka ada orang nak makan seafood. So, petang tu xdapatlah siram pokok dan merasmikan pasu baru.

Esoknya, pagi-pagi aku  tengok pokok. Niat dihati nak semai pokok cili baru untuk orang PE. Sebab kadang-kadang bila aku kerumah dia dia pesan cili beli kat kedai tapi yang tak tahannya, nak sikit aje. Malu jugak beli cili 10sen atau 20sen je. Cewah...xde mende pun. So, aku rasa berbaloi jugak bagi dia sebuah pokok.

So, nanti kita tengok perkembangan pokok cili yang aku semai tu. Yang guna polibag free. Okeh, nanti kita sambung lagi ye.

No comments:

Post a Comment